دکتر محمدطاهر قادری / بیماری ها / زانو / با تاثیر چاقی بر زانو درد بیشتر آشنا شوید
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

با تاثیر چاقی بر زانو درد بیشتر آشنا شوید

بسیاری از افراد چاق یا دارای اضافه وزن زانو درد را تجربه می کنند. در بیشتر موارد کاهش وزن می تواند به کاهش درد و کم کردن ریسک ابتلا به ارتروز کمک کند. طیق مطالعات انجام شده 3.7 درصد افرادی که وزن سالم دارند ( BMI بین 18.5 تا 25 )، ارتروز زانو دارند. اما 19.5 درصد افراد با چاقی درجه 2 یا BMI بین 35 تا 39.9 دچار زانو درد می شوند. اضافه وزن بار اضافی زیادی به  زانو ها تحمل می کند. این امر ممکن است منجر به درد مزمن و عوارض دیگری از جمله ارتروز شود. همچنین ممکن است التهاب را تجربه کنید.

تاثیر چاقی  بر سلامت

وقتی از مشکلات سلامتی ایجاد شده به خاطر چاقی صحبت می کنیم ، بیشتر درباره دیابت و مشکلات قلبی می شنویم. اما ایا می دانستید وزن شما می تواند تاثیر قابل توجهی بر استخوان ها، مفلاصل و عضلاتتان داشته باشد؟

در 30 سال اخیر درصد افراد چاق دو برابر شده است و طبق امار کنونی ، انتظار می رود در سال 2030، 50 درصد بزرگسالان امریکایی چاق باشند. با این امار های متحیر کننده ، وقت ان است که نگاه نزدیک تری به تاثیر چاقی بر سلامت استخوان ها و مفاصل بیاندازیم.

آسیبی که چاقی به مفاصل زانو وارد می کند

چاقی منجر به فرسودگی مفاصل می شود و سرانجام فرد دچار ارتروز می شود. هر چه وزن بیشتری به یک مفصل وارد شود، مفصل بیشتر تحت فشار قرار می گیرد و در نتیجه اسیب می بیند. هر چه غضروف بیشتر اسیب ببیند، درد و خشکی بیشتری در مفصل حس خواهید کرد. این همچنین ممکن است منجر به التهاب شود.

اضافه وزن همچنین ممکن است بر تاندون ها یا بافت متصل به اطراف مفاصل فشار وارد کند. این تاندون ها عضلات را به استخوان ها وصل می کند. فشار اضافی وارد بر مفاصل می تواند باعث شود تاندون ها ملتهب شده و منجر به تاندونیت شود. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با آسیب های وارد شده بر تاندون ها مقاله آسیب های تاندون زانو را مطالعه نمائید.

تاثیرات چاقی به ویژه در لگن و زانو حس می شود.در واقع هر پوند اضافه وزن معادل با 4 پوند فشار روی هر مفصل زانو است. برای مثال فردی که 10 پوند اضافه وزن دارد، 40 پوند بار به زانوانش وارد می شود.

چاقی چگونه می تواند احتمال ابتلا به آرتروز زانو را افزایش دهد؟

به علت اهمیت چاقی به عنوان یک فاکتور خطر برای ارتروز مخصوصا آرتروز زانو، تلاش هایی برای شناخت بیشتر ان در حال انجام است. هدف بلند مدت این مطالعات پیشرفت متمرکز جلوگیری از وقوع ارتروز است. هرچند همه افراد چاق مبتلا به ارتروز زانو نیستند. به علاوه چون BMI هم شامل چربی و هم توده بدون چربی بدن می شود؛ نمی توان  BMI را به عنوان سنجشی برای چاقی در نظر گرفت. دانستن این که پوند به پوند وزن، نه فقط اضافه وزن باعث بروز ارتروز زانو می شود؛ راه جدیدی در مطالعات باز کرده است.

چاقی بر سیستم اسکلتی عضلانی شما تاثیر می گذارد

چاقی تحت عنوان داشتن شاخص توده بدنی بالاتر از 30 تعریف شده است. طبق سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، چاقی در جهان از سال 1975 سه برابر شده است.

بیشتر مردم می دانند که چاقی ریسک ابتلا به بیماری های قلبی، فلج مغزی، دیابت و وقفه تنفسی در خواب می شود. چیزی که ان ها اغلب اوقات متوجه آن نمی شوند این است که چاقی بر سیستم اسکلتی عضلانی ان ها ( استخوان ها، مفاصل و عضلات ) تاثیر زیادی می گذارد.

وجود سلول های چربی بیشتر به مفاصل اسیب می رساند

تحقیقات اخیر نشان می دهد که افراد چق سلول های چربی بیشتری دارند که تحت عنوان آدیپوسیت شناخته می شود. این امر باعث ازاد سازی ترکیبات ملتهب کننده می شود و بافت های مفاصل را در بدن از بین می برد و منجر به صدمات جبران ناپذیری می شود.

چاقی چه مشکلاتی برای مفصل ایجاد می کند؟

اضافه وزن می تواند منجر به مشکلات مختلفی در استخوان ها و مفاصل شما شود. از جمله ارتروز، تاندونیت و بورسیت.

اضافه وزن می تواند باعث شود غضروف انتهای استخوان های شما اسیب ببیند یا ساییده شود و این امر منجر به درد، خشکی و گاهی اوقات تورم در مفاصل می شود.

تاثیرات چاقی روی مفاصل

وزن زیاد همچنین می تواند فشار زیادی به بافت های متصل به مفاصل مانند تاندون ها وارد کند و با تورم ان ها مفاصل بسیار دردناک می شوند. این وضعیت تاندونیت نامیده می شود.

کیسه‌های حاوی مایع سینوویال که بورس نامیده می شوند، در اطراف مفاصل وجود دارند و حرکت دو بافت مجاور را نسبت به یکدیگر اسان و بدون اصطکاک می کنند. در اثر اضافه وزن این کیسه ها ممکن است خراشیده شوند و در نتیجه باعث درد، تورم و قرمزی شوند که تحت عنوان بورسیت شناخته می شود.

چگونه چاقی را شکست دهیم و ریسک مشکلات مفصلی را کاهش دهیم؟

همانطور که اضافه وزن منجر به افزایش فشار وارد بر مفاصل زانو می شود، کاهش وزن می تواند ساییدگی و اسیب وارد بر مفاصل زانو را کاهش دهد.

اگر چاق هستید و می خواهید ریسک اختلالات مفصلی را کاهش دهید، پس لازم است وزنتان را کم کنید و سبک زندگی سالمی را پیش بگیرید. برای این کار لازم است موارد زیر را انجام دهید:

● رژیم : می توانید با داشتن رژیم غذایی مناسب و مصرف کالری کمتر روزانه وزن کم کنید.

اطمینان حاصل کنید که میوه و سبزی به اندازه در اختیار دارید. در نتیجه اگر گرسنه شدید، می توانید به راحتی از انها مصرف کنید. برای داشتن رژیم غذایی سالم تر غذا های فست فود و نا سالم را کنار بگذارید.

از خوردن الکل، شکر و نوشیدنی های گازدار خودداری کنید. به جای ان ها اب بنوشید.

● ورزش: برای کاهش وزن لازم است فعاال باشید. مجبورید ورزش را قسمتی از روتین روزانه خود قرار دهید.

اگر چاق هستید یا مشکلات مفصلی دارید، فعالیت فیزیکی ممکن است سخت باشد. پس بهتر است روی فعالیت های کم تاثیر تر مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا و ایروبیک که فشار زیادی به مفاصل شما وارد نمی کنند، تمرکز کنید.

دکتر علی بصام

دکتر محمد طاهر قادری

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی زانو و آرتروپلاستی دانشگاه علوم پزشکی ایران (تهران) ۱۳۹۸-۱۳۹۹

دکترای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، 1376- 1383

مدرک تخصص جراحی ارتوپدی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز

فلوشیپ جراحی ورزشی زانو و آرتروسکوپی، بیمارستان خصوصی آتیه1394- 1395در خدمت استاد برجسته جراحی زانو، جناب آقای دکتر رازی

برچسب ها:
مقالات مرتبط
بهترین جراح زانو در شیراز

بهترین جراح زانو در شیراز

آیا میدانید بهترین جراح زانو در شیراز کدام پزشک است؟! مفصل زانو یکی از بزرگترین و مهم ترین مفاصل بدن است و چنانچه به هر دلیلی این مفصل دچار آسیب شود و نیاز به جراحی داشته باشد، انتخاب بهترین متخصص...

زانوی پرانتزی در کودکان

زانوی پرانتزی در کودکان

زانوی پرانتزی در کودکان معمولا هنگامی که تازه شروع به راه رفتن می کنند به وجود می آید. وقتی این کودکان می ایستند عمدتا فضای زیادی بین دو زانوی آنها وجود دارد. پرانتزی بودن زانوی کودکان و قوس آن به...

آرتروز و شایع ترین انواع آن

آرتروز و شایع ترین انواع آن

آرتروز یکی از بیماری هایی می باشد که امروزه بدلایل مختلف، افراد بسیاری به آن مبتلا می شوند. در صورتی یک شخص به بیماری آرتروز مبتلا می شود که التهاب و یا تورم مفاصل حرکات طبیعی مفاصل را دچار اختلال...

روش های درمان آرتروز زانو

روش های درمان آرتروز زانو

شایعترین مفصل بزرگ بدن که دچار آرتروز میشود، مفصل زانو است و آرتروز زانو یکی از شایع ترین دلایل بروز درد در زانو می باشد. این درد می تواند به مرور زمان شدید شود، ایجاد انحراف در زانو نماید ( معمولا...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =