دکتر محمدطاهر قادری - متخصص ارتوپدی در شیراز

شیراز، قصرالدشت، مقابل مسجدالرسول، مرکز فوق تخصصی جراحی زانو و لگن ژیوان

سرطان استخوان

سرطان استخوان، علائم، روش های تشخیص و درمان

فهرست محتوا

سرطان استخوان ممکن است در هر یک از استخوان های بدن اتفاق بیفتد اما معمولا در استخوان لگن و استخوان های بلند دست و پا ایجاد می شود. سرطان استخوان به ندرت اتفاق می افتد و کمتر از یک درصد از کل سرطان ها را شامل می شود. اگر چه ممکن است انواع مختلفی از تومور ها در استخوان ها وجود داشته باشد ولی میزان تومور های سرطانی بسیار نادر و کمیاب است. واژه ی سرطان استخوان تنها برای سرطان هایی استفاده می شود که منشا آن ها استخوان می باشد. از این واژه برای سرطان هایی که در سایر نقاط بدن شروع می شوند و بعد به استخوان ها متاساز می دهند، استفاده نمی شود.

تعداد اندکی از سرطان های استخوان در کودکان اتفاق می افتد اما معمولا این نوع سرطان ها در افراد بالغ شیوع بیشتری دارد. رایج ترین راه درمان تومور های استخوان درمان جراحی و برداشتن تومور می باشد اما در برخی موارد ممکن است شیمی درمانی یا رادیوتراپی نیز تجویز شود. تصمیم گیری درباره نوع درمان با توجه به نوع سرطان مشخص می شود.

سرطان استخوان

علائم سرطان استخوان

شایع ترین علائم سرطان استخوان شامل موارد زیر است:

  • درد استخوان
  • تورم و لمس دردناک در نزدیکی ناحیه ای دیگر
  • ضعف استخوان که منجر به شکستگی می شود
  • خستگی
  • کاهش وزن

در صورت وجود علائم فوق همراه با درد های استخوانی که به صورت دوره ای کم و زیاد می شوند و یا در شب بیشتر می شوند و پاسخی به درمان ها و دارو های مسکن نمی دهند، بهتر است با پزشک متخصص مشورت شود.

مقالات دیگر: اصول سلامت استخوان

دلایل سرطان استخوان

دلیل عمده ی سرطان های استخوان ناشناخته است. درصد کوچکی از انواع سرطان های استخوان زمینه وراثتی دارند و همچنین برخی دیگر در افرادی که سابقه مواجهه با رادیوتراپی را دارند به وقوع می پیوندد.

انواع سرطان های استخوان

سرطان های استخوان بر اساس نوع سلول استخوان و محل منشات آن به 3 دسته کلی تقسیم بندی می شوند.

استخوان سارکوما:

استخوان سارکوما شایع ترین نوع سرطان استخوان می باشد. در این نوع از سرطان استخوان تومور شروع به ساختن استخوان در محل دیگری می کند. این نوع از سرطان استخوان عمدتا در افراد جوان و کودکان بیشتر اتفاق می افتد و بروز آن در استخوان های دست و پا بیشتر است.

کندروسارکوما:

کندروسارکوما دومین نوع شایع سرطان استخوان است. در این نوع سرطان، تومور سرطانی شروع به تولید غضروف می کند. این نوع سرطان عمدتا در افراد میانسال و مسن بیشتر اتفاق می افتد و در استخوان لگن و استخوان های اندام تحتانی و فوقانی بروز بیشتری دارد.

اوینگ سارکوما:

این نوع از سرطان استخوان نادر تر بوده و عمدتا در لگن و اندام های تحتانی و فوقانی افراد جوان اتفاق می افتد.

ریسک ها و عوامل خطر زا در ایجاد سرطان استخوان

اگرچه هنوز دلیل اصلی بروز سرطان استخوان معلوم نیست اما پزشکان عوامل زیر را به عنوان ریسک فاکتور و عوامل خطر زا در ایجاد سرطان استخوان می شناسند.

سندروم های ژنتیکی و وراثتی:

برخی بیماری ها و سندروم های وراثتی و ژنتیکی شانس بروز سرطان استخوان را بیشتر می کنند. از شایع ترین این بیماری ها می توان به سندروم li-fraumeni و refinoblartoma نام برد.

بیماری پاژت استخوان:

این بیماری که عمدتا در افراد بالغ ایجاد می شود شانس بروز سرطان استخوان را نیز بیشتر می کند.

رادیوتراپی برای سرطان:

مطالعات نشان داده است که افرادی که مدت زمان زیادی در معرض رادیودرمانی قرار گرفته اند شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان استخوان دارند.

روش های تشخیص

در صورت بروز علائم شرح داده شده درباره ی گوناگونی برای تشخیص نوع و محل درگیری استخوان استفاده کرد. از رایج ترین روش های تشخیص می توان به بررسی فاکتور های خونی از طریق آزمایش خون و همچنین استفاده از انواع روش های تصویربرداری مثل رادیوگرافی، ام آر آی و سی تی اسکن اشاره کرد. در برخی موارد نیز از محل درگیری یک نمونه بر میدارند و در شرایط آزمایشگاهی بررسی های بیشتر را روی آن انجام می دهند.

کلیک کنید: بهترین دکتر فوق تخصص ارتوپد در شیراز

درمان سرطان استخوان

رایج ترین روش های درمان جراحی،رادیوتراپی و شیمی درمانی می باشد. تصمیم گیری درباره نوع درمان بر اساس نوع سرطان، محل درگیری، میزان پیشرفت بیماری و شرایط پزشکی فرد تعیین می شود. معمولا برای درمان سرطان استخوان تیمی متشکل از پزشک جراح، متخصص آنکولوژی، متخصص پرتودرمانی، متخصص درد و فیزیوتراپیست، پرستار دارو ساز و … فعالیت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *